Årsmöte på Vänerparken 2024

Dags för det årliga årsmötet! Som tidigare år så hölls årsmötet på Vänerparken i Vänersborg, och det bjöds också som vanligt på musikunderhållning samt smörgåstårta, kaffe och kaka! En härlig dag fylld med musik, härligt umgänge och dessutom ett fantastiskt soligt och vårligt väder som gjorde att årsmötet var desto mer ljust och trevligt!

Mötesdeltagare och medlemmarna i styrelsen börjar anlända till lokalen där årsmötet hölls.

Medans styrelsen förberedde papper och dyligt för mötet så minglades det bland de övriga deltagare.

Två av styrelsens suppleanter Stefan Wenerklang och Paula Castell samtalade innan mötet drog igång. Paula var en av de suppleanter som avgick från styrelsen för året. Vi tackar för det jobb som Paula och Marie Wennberg (som också avgick) har lagt ner under året och alla de fina idéer som de har tillfört till styrelsearbetet!

Lennart Odeberg och Bo Rönström samtalar om dragspel och dragspelsmusik.

Sigrid Öjefelt, Elin Öjefelt och Sara Lundgren håller också en trevlig diskussion tillsammans. Många som kommer på årsmötet träffas inte så regelbundet och då är det ju trevligt att få samtala om vad som hänt sedan de senast sågs.

Tre stadiga dragspelsgrabbar! Från vänster: Per-Åke Warg, Göran Johansson och Leif Zackrisson. Leif blev invald som en av våra nya suppleanter i styrelsen. Välkommen in i vår härliga verksamhet Leif!

Två som också dök upp på årsmötet var Karin och Anders Lindholm. De agerar som revisor samt revisorsuppleant inom förbundet.

Innan årsmöteshandlingarna drog igång så framförde förbundets egna ensemblegrupp Vänertrollen några melodier. Det blev ”Kuckeliku-Schottis” av Stefan Wenerklang, signaturmelodin till Tv-serien ”Morden i Midsomer” och Evert Taubes vackra tango ”Min Älskling”. Samtliga melodier arrangerade i flera stämmor.

Ensemblegruppen betsår för tillfället utav 7st medlemmar. Från vänster har vi: Jesper Lindholm, Viktor Eliasson och Lennart Odeberg.

Bredvid Lennart sitter Göran Johansson sedan Per-Åke Warg och sist med inte minst Leif Zackrisson. Den sjunde medlemmen Marie Wennberg hade dock inte möjlighet att delta under årsmötet denna gång.

Så drog årsmötet igång och styrelsen berättade bland annat i sin verksamhetsberättelse om evenemangen de genomfört under det gångna året samt i den ekonomiska berättelsen hur ekonomin sett ut för 2023.

Efter årsmöteshandlingarn var klara så bjöds deltagarna upp på sjätte våningen där det bjöds på smarriga smörgåstårtor, småbröd i två varianter samt kaffe och dricka till det.

Jesper och Fritiof ställer fram det ätbara samt bestick m.m.

Solweig Pettersson fixar kaffe och thevatten.

Medans styrelsen ställde fram smörgåstårtor m.m. så minglades det bland de andra deltagarna.

Sedan fick man ställa sig på kö för att få sig en bit smörgåstårta och en kaka.

Vacker vy över Vänern från fönstret på sjätte våningen.

Fortsatt mingel med trevliga samtal.

Sigrid och Elin njuter av smörgåstårtan.

Likaså gör Stefan, Per-Åke och Leif samtidigt som de samtalar under fikastunden.

Samma för resterande gäng.

Göran och Roland Brandt i ett härligt samtal. Lennart deltar också i samtalet.

Bo och Paula också i ett trevligt samtal.

I soffan och fåtöljerna hittar vi Anders, Karin, Viktor, Solweig, Sigrid och Elin.

Erik Larsson blev precis som Leif invald som ny suppleant i styrelsen för året. Välkommen även till dig Erik!

Efter att man hade fikat färdigt så blev det (också som vanligt) ett ordentligt buskspel! Stefan och Paula dansar till musiken, Roland spelar på sin ståbas ”Greta” och Kerstin Asklund sitter och lyssnar.

Spelandes i solljuset som lyser in hittar vi Lennart, Viktor, Erik och Jesper.

Göran deltar också i buskspelandet.

Roland Brandt som dessutom är ledare för dragspelsklubben ”Trolldraget”. Västergötlands Dragspelsförbund och Trolldraget är lite av ”systerföreningar” och det är till och med såpass fint att Trolldraget har bidragit med en viss summa till vår förening för att de uppskattar vårat arbete så mycket!

Med i buskspelet var även Sigrid och Elin.

Viktor spelar på för fullt!

Sigrid i djup koncentration på musiken.

Stefan var förstås också med i buskspelet. Under buskspelet så tillkom även Tommy ”Svarten” Johansson med sin gitarr!

Lennart också i full koncentration på musiken.

Erik som är nybörjare på dragspel hängde med på de låtar som han kunde och gruppen anpassade sig också att spela sådana melodier som Erik har lärt sig att spela.

Man kan förstås inte spela och vara med på allt som väljs i en sådan stor grupp. Jesper vilar sig lite mellan allt spelande. Men han ser rätt nöjd ut ändå.

Likaså vilar sig Göran efter ett långt spelpass. Solweig sitter och lyssnar samt njuter av musiken.

Stefan och Tommy spelar vidare!

Efter ett stort buskspelspass så var alla rätt så trötta efter ett långt och härligt årsmöte, och efter att man hade ställt iordning lokalen så skiljdes man åt och så var årsmötet för 2024 avslutat. Nu ser vi i styrelsen fram emot ett härligt och dragspelsrikt evenemangsår! Tack för denna gång!