Årsmöte på Vänerparken 2023

Så var det dags igen för årsmöte! Som sedvanlig tradition så hölls årsmötet på Vänerparken i Vänersborg, och förutom själva mötet så bjöd vi även på musikunderhållning samt smörgåstårta, kaffe och kaffebröd till det! Det blev en härlig eftermiddag och kväll fylld med musik, härliga männsikor (både nya och återkommande besökare) och en generellt trevlig stämning som bar upp det hela!
Innan årsmötet drog igång så blev det lite spontant mingel bland alla deltagare, ett trevligt inslag då det skapade en härlig stämning inför resten utav eftermiddagen och kvällen.
Det var många trevliga samtal som uppstod under minglet.
Under tiden som det anlände deltagare till årsmötet så gjorde förbundets ensemblegrupp ”Vänertrollen” sig iordning för att inleda mötet med lite musikunderhållning.
Stefan Wenerklnag och Kerstin Asklund i en djup diskussion.
Här har vi två glada och spelsugna dragspelare! Sara Lundgren och Göran Johansson.
Ordförande Jesper Lindholm välkomnade sedan alla till årsmötet och presenterade melodierna som Vänertrollen skulle framföra.
Ensemblegruppen inledde med ett stycke musik skrivet av Stefan Wenerklang, ”Harmonikan Valssi” en vackert vemodig vals som tog inspiration ifrån vårat grannland i öster, Finland!
I Vänertrollen är det för närvarande 8st deltagare, från vänster har vi Willy Johansson på fiol, Jesper Lindholm och Viktor Eliasson. Majoriteten av medlemmarna i huvudstyrelsen deltar också i denna ensemblegrupp, Jesper är som sagt ordförande och Viktor är ledamot.
Sedan har vi (också från vänster): Lennart Odeberg, Marie Wennberg (suppleant i styrelsen), Sara Lundgren (vice ordförande) och Göran Johansson. Göran och Lennart tillhör för övrigt valberedningen.
Den åttonde medlemmen i Vänertrollen satt i publiken denna gången, Per-Åke Warg (längst till höger) hade problem med sig rygg för tillfället. Men vi hoppas att de problemet snart löser sig så han återigen kan ta upp dragspelet och delta på spelkvällarna!
Fritiof Hedman som är sekreterare i styrelsen satt också bland åhörarna och lyssnade med koncentration av allra högsta grad.
Vi hade nöjet att få besök utav några av medlemmarna i Nääs Dragspelsklubb då de nyligen hade blivit medlemmar i vår förening! Längst till vänster sitter Berndt Lansenfeldt, bredvid honom Rose-Marie Norström och längst till höger Lennart Säwström.
Anders och Karin Lindholm (till höger) är föräldrar till Jesper och de agerar även som revisor (Karin) och revisorsuppleant (Anders) i förbundet.
Efter musikunderhållningen så drog årsmötesförhandlingarna igång. Styrelsen tog upp punkter så som verksamhetsberättelsen där man berättade om evenemang och aktiviteter som varit under det gånga året, en ekonomisk redovisning för 2022, omval och nyval av medlemmar i styrelsen där några nya suppleanter valdes in bland annat, samt en verksamhetsplan för 2023. Vi hoppas att de kommande året blir lyckat och att alla våra evenemang blir lika omtyckta och välbesökta som tidigare.
Solweig Pettersson (förbundets kassör) fixade och såg till så att både styrelsen och övriga deltagare hade papper med dagordning, ekonomisk redovisning m.m. samt agerade bland annat som fotograf under dagens gång.
Efter årsmötesförhandlingarna var klara så avslutades mötet på samma sätt som det började, med underhållning på dragspel såklart! Stefan Wenerklangs elevensemble ”Takt o Ton” bjöd på härlig musik av varierad stil. Gruppen framförde Stefans egna komposition och arrangemang ”Norskans Polska” samt det långa och händelserika arrangemanget ”Ja, jag hade svårt att välja…” där Stefan har arrangerat ihop en mängd olika melodier av alla möjliga stilar och som täcker musik från årets alla säsonger och högtider!
Även här så deltar en stor del utav förbundets unga styrelse men även Milo Castell (i mitten) deltar i denna ensemble.
Sara Lundgren och Viktor Eliasson.
Efter mötet och underhållningen var klar så bjöd vi upp alla deltagare till sjätte våningen där smörgåstårta samt kaffe och kaffebröd serverades!
Stefan ville förstås visa lite av sin maskulina sida, innan hissen åkte upp till sjätte våningen.
Smörgåstårtan (som Jesper själv hade fixat) innehöll många godsaker, Mums!
Under tiden man väntade på att få ta sig en bit smörgåstårta så minglades det återigen.
Tråkig stämning var det minsta det var under detta årsmöte!
Och minglet pågick även under förtäringen av smörgåstårtan…

Man delade även med sig utav dragspelsmusik på youtube, till vänster: Lennart Säwström, till höger: Bo Rönström.
Efter att man hade ätit sig mätta och fikat färdigt så inleddes kanske den viktigaste delen utav årsmötet, nämligen buskspel! Här bjöd vi in alla deltagare som hade med sig sina instrument till att spela musik av olika genrer och stilar så länge man orkade!
De som inte hade med sig instrument satt och lyssnade istället.
Roland Brandt som är ordförande och spelledare för dragspelsklubben ”Trolldraget” spelade på sin kontrabas vid namn ”Greta”!
Ja här spelades det för full hals ända fram till kvällen!
Från vänster: Willy Johansson, Sara Lundgren och Roland Brandt.
Lennart Odeberg spelade vidare på sitt digitala dragspel och använde sig utav sin surfplatta där han har ett stort förråd utav noter på låtar i alla möjliga genrer och stilar.
Bo Rönström (en av våra nyare medlemmar) satt även han med och buskspelade och tyckte det var riktigt roligt!
Det blev även lite spontandans under buskspelet, här ser vi Stefan Wenerklang och Paula Castell fullt upp i en svängande dans!
Även Sara deltog i dansen!

Efter att alla hade spelat av sig ordentligt och började känna sig lite trötta så avrundades kvällen med klassikern ”Fröjd på Vischan” och sedan sade man hejdå och årsmötet för 2023 var därmed avslutat. Vi hoppas att ni återkommer till Årsmötet 2024!